Saturday 14 June 2014

3- Mengurus masa berpandukan matlamat

TIPS YANG KE-3, Cepisan daripada buku 'Kemahiran Belajar':

  • Ada pelajar yang merungut menghabiskan banyak masa bagi belajar tetapi tidak banyak yang diperoleh. Bagi menjadi seorang pelajar yang cemerlang dan bijak menguruskan masa, anda tidak patut berfikir mengenai berapa lama masa yang anda mahu habiskan semasa belajar ataupun mengulang kaji. Tetapi anda harus fikir, berapa banyak yang anda mahu belajar dalam masa yang ditetapkan.
  • Contohnya begini. Ada 2 orang pelajar, Zahir dan Najmi. Setiap kali mahu merancang masa belajar Zahir berfikir "Berapa lama aku nak belajar Sejarah ni? Aku tak ada apa-apa nak buat malam ni. Aku belajar 4 jam la malam ni".
  • Najmi pula berlainan caranya. Setiap kali merancang bagi mengulangkaji, dia berfikir, "Aku nak belajar Sejarah 2 jam malam ni. Dalam masa 2 jam ni, aku kena habiskan topik tamadun Islam dan jawab satu soalan esei mengenai topik ni".
  • Nampakkah perbezaannya? Zahir hanya memikirkan mengenai masa yang hendak dihabiskan manakala Najmi memikirkan apa yang dapat dicapai dalam masa belajar itu. Siapakah yang belajar denganlebih baik? Walaupun Najmi hanya bercadang belajar 2 jam berbanding Zahir selama 4 jam, saya percaya Najmi belajar dengan lebih baik. Jadi, tentukan matlamat yang anda mahu capai dalam masa tertentu.

No comments:

Post a Comment