Friday 13 June 2014

1- Kitaran kecergasan minda

Pertama sekali  saya ingin nyatakan bahawa perkongsian ini saya petik dalam buku 'Kemahiran Belajar' oleh Osman Affan.

  • Mungkin kita menyedari bahawa ada waktunya dalam sehari kita merasakan seperti kurag efektif dalam melakukan sesuatu. Kita rasa seolah berkhayal ataupun tidak rasa bersemangat untuk melakukan sesuatu.
  • Perkongsian penulis "Semasa saya berada di sekolah menengah, waktu awal pagi adalah waktu yang begitu tidak efektif bagi saya. Saya selalu mengantuk pada waktu awal pagi dan jarang dapat mengulang kaji ataupun membaca buku dengan baik. Waktu yang baik bagi saya belajar selalunya adalah pada waktu malam terutamanya semasa semua orang sudah tidur. Pada waktu inilah otak saya paling ligat berputar. Saya rasa minda saya begitu cergas. Saya juga rasa saya dapat membuat banyak kerja pada waktu ini".
  • Sebenarnya, setiap pelajar mempunyai waktu kecergasan minda yang berbeza, yang dikenali penulis sebagai kitaran kecergasan minda. Ada pelajar yang cergas pada waktu petang ataupun malam. Mengapa kita perlu tahu waktu minda kita paling cergas?
  • Apabila kita tahu waktunya, kita patut meletakkan waktu itu bagi melakukan kerja-kerja sekolah ataupun mengulang kaji pelajaran. Ini kerana, kita pasti dapat menyelesaikan banyak kerja dan belajar banyak perkara baru pada waktu ini.
  • Contohnya, apabila kita sentiasa berasa cergas pada waktu pagi, cuba jadualkan supaya kita dapat membaca buku atau mengulang kaji beberapa minit sebelum pergi ke sekolah, jika anda bersekolah pada waktu pagi. Di sekolah pula, ambil masa yang terluang sementara menunggu guru masuk ke kelas bagi membuat kerja sekolah. Kita perlu mengambil masa begini kerana kita begitu cergas pada waktu pagi. Apabila menunggu sehingga habis waktu persekolahan, hari sudah petang dan minda tidak cergas lagi pada waktu ini (bagi mereka yg mempunyai kitaran kecergasan pada waktu pagi).
  • Namun, ini tidak bermakna tidak perlu membuat apa-apa di sekolah apabila kita adalah jenis pelajar yang cergas pada waktu petang. Apabila tidak dapat belajar dengan baik pada waktu pagi cuba buat sesuatu yang dapat membantu kita mengulang kaji pada waktu petang. Contohnya, apabila kita mahu mengulang kaji Pendidikan Islam pada waktu petang, kita boleh meminjam buku yang diperlukan di perpustakaan ataupn dapatkan latihan daripada ustaz atau ustazah.
  • Apa yang penting jangan  membuang masa dengan perkara yang tidak berfaedah semasa minda kita sedang cergas. Kecergasan minda adalah sesuatu yang begitu berharga. Kita dapat menyelesaikan kerja dengan masa  yang lebih singkat apabila dilakukan pada waktu ini. Jadi, kenal pasti waktu kecergasan minda kita dan jadualkan proses pembelajaran pada sekitar waktu itu.
WAKTU MANAKAH.... MINDA ANDA DALAM KEADAAN CERGAS???

No comments:

Post a Comment